Vstupní suroviny pro udržování stálého zdraví

 

Každodenní vaření je obměňováno a zpestřováno následujícími způsoby:

  1. výběrem surovin v těchto kategoriích: obiloviny, polévky, zelenina, luštěniny, mořské řasy, ochucovadla, kvašená zelenina (pickles) a nápoje
  2. metodami vaření: blanšírování, napařování, sotýrování na woku, smažení, vaření pod tlakem aj.
  3. různými styly krájení zeleniny a jiných surovin
  4. množstvím vody používané při přípravě pokrmů
  5. množstvím a druhy koření, ochucovadel a kondimentů
  6. délkou vaření (zeleninu vařte ne déle než 20 minut)
  7. použitím silného, středního či nejmírnějšího plamene (s rozptylkou plamene či bez)
  8. kombinací pokrmů a příloh
  9. přizpůsobením stylu vaření a druhů pokrmů ročnímu období

 

Vybírejte přednostně potraviny v BIO kvalitě.

Vaření podle pěti elementů je unikátní. Suroviny jsou jednoduché a vaření je klíčem k přípravě chutných, výživných a atraktivně vypadajících jídel. Kuchař může ovlivnit či změnit kvalitu stravy. Delší dobou vaření, použitím tlaku, soli a větší intenzitou plamene se energie jídla stane koncentrovanější, zatímco rychlé vaření s menším množstvím soli zachovává jídlo lehkým. Dobrý kuchař tímto způsobem může ovlivňovat zdraví toho, pro koho vaří tím, že bude střídat styly vaření.

Seznam ingrediencí pro Uzdravující Vaření

Obiloviny (celá zrna) 40-50% váhově za den

Pravidelné používání

kulatá hnědá rýže, jáhly/sladké jáhly, ječmen, kroupy, hato mugi (perličkový ječmen), špaldové kernoto, špalda, dvouzrnka, oves, kukuřice, kukuřičné klasy

Občasné používání

sladká rýže (tlučené sušené/čerstvé placičky), polodlouhá hnědá rýže, bulgur, kuskus, quinoa, kukuřičná kaše, polenta, ovesné vločky, teff, amarant, žito, pohanka

Pro horké letní dny/klima

dlouhozrnná hnědá rýže, hnědá rýže basmati, thajská hnědá rýže, rýže jasmínová, rýže bílá, čirok

Výrobky z mouky pro občasné používání

Celozrnné těstoviny nudle udon (pšeničné/rýžové) somen (pšeničné/rýžové) soba (pohankové)

sejtan (pšeničná bílkovina) celozrnný kváskový chléb fu (pufovaná pšeničná bílkovina)

 

Luštěniny (5 – 10% denně)

Pravidelné použití

fazole adzuki cizrna čočka zelená, hnědá, červená černé fazole Hokkaido

Občasné použití

hrách černé/bílé/barevné fazole fazole červená/bílá/černá ledvina fazole lima/navy/pinto fazole černé oko žluté/černé sójové boby

Výrobky ze sójových bobů (důležitá bio kvalita)

sušené tofu čerstvé tofu tempeh natto

 

Zelenina (20-30% váhově, 40-50% objemově)

Pravidelné použití

Listová zelenina (1/3)

brokolice čínské zelí kapusta kadeřávek pórek petrželka listové zelí hořčičné listy

mrkvová nať řeřicha potoční pak soy čínské zelí listy pampelišky kopřiva nať tuřínu

nať bílé ředkve daikon nať kořenové zeleniny

Kulatá zelenina (1/3)

cibule růžičková kapusta dýně Hokkaido zelená dýně máslová dýně zelí květák tuřín ředkev kulatá (bílá, černá) ředkvička

Kořenová zelenina (1/3)

lopuchový kořen mrkev ředkev daikon pampeliškový kořen pastinák petržel ředkve

Občasné použití

celer pažitka podběl okurka čekanka zelené/žluté fazolky zelený hrášek ledový salát

římský salát jeruzalémský artyčok kedlubna hrachové lusky klíčky letní dýně cuketa

batát (sladká brambora) červené zelí červená řepa fazolové lusky

Výjimečně, vyloučit

artyčok avokádo bambusové výhonky papriky* baklažán* fenykl chřest ženšen ibišek

špenát lesní houby (lépe sušené) skleníkové houby jitrocel brambory* taro brambory

mangold sladký brambor jam rajčata* (lépe sušená na slunci)

* jsou zvláštní tropické zeleniny tzv. „nočního stínu“ (nightshades), které rostou v noci za svitu měsíce. Mají opačné složení než je lidská krev, která je lehce zásaditá s převažujícím sodíkem. Mají přemíru draslíku, vařením se jejich poškozující účinek na lidský organismus snižuje.

 

Mořské řasy (3 – 5 % denně)

Běžně se používají do polévek, zeleninových jídel, luštěnin nebo jako vedlejší příloha.

Pravidelné použití

pražená nori (1-1 a ½ plátku denně)

wakame (2 – 3 cm v polévkách, luštěninách, nishime)

kombu (2 – 3 cm v polévkách, luštěninách, nishime)

Občasné použití

arame hiziki mekabu

Výjimečně

agar agar dulse mekabu mořská palma

 

Kondimenty/ochucovadla max. 1 čajová lžička k jídlu

Pravidelné použití

ječné miso (mugi) rýžové miso (genmai) bílé miso (shiro) sójová omáčka (shoyu)

přírodní bílá mořská sůl bez příměsí/jódu

Občasné použití

gomasio (pražený sezam se solí v poměru 1:12, 1:16, 1:20 atp.)

sójové miso (hatcho) šťáva ze zázvoru křen rýžový ocet mirin umeboshi ocet

umeboshi pasta/švestka/koncentrát citrón hořčice česnek

*vyvarujte se všech komerčních ochucovadel, koření a bylin.

 

Kvašená zelenina – pickles (1 polévková lžíce ke každému jídlu)

*vyráběná s použitím bílé mořské soli

Pravidelné použití

vodní pickles se solí

kysané zelí

pickles v umeoctu

pickles v sójové omáčce

pickles v misu*

pickles pod tlakem

takuan pickles*

Vyloučit

pickles s koprem/bylinami/kořením

pickles s česnekem a kuchyňskou solí

pickles s průmyslovým octem

pickles s obyčejným jablečným octem

pickles s vinným octem

*před konzumací namočte na 1h do vody s citrónovou šťávou

 

Ryby pro občasné použití

Bílá ryba vařená nebo napařená v trošce vody (5min.) nebo v polévce

kapr treska obecná treska skvrnitá platýs malá treska pstruh okoun

nebo jakákoliv ryba mořská či sladkovodní s měkkým bílým masem

 

Ořechy

Občasné použití (opražené)

mandle kaštany lískové/vlašské/pekanové ořechy

Vyvarujte se všech tropických ořechů

macadamia pistáciové ořechy para ořechy kešu

 

Semínka (lehce pražená, nesolená)

dýňová sezamová (bílá, černá) lněná slunečnicová

*semen a ořechů půl až jeden hrnek týdně

 

Ovoce (vařené, sušené nebo čerstvé ovoce z mírného klimatického pásma)

ovoce ze stromů

jablka meruňky (nesířené) třešně hrozny broskve hrušky švestky mandarinky rozinky rybíz

ovoce rostoucí na zemi

ostružiny borůvky melouny jahody maliny

 

Sladké

krém amasaké     ječný slad     rýžový sirup    jablka s kuzu     adzuki kanten     ovocný kanten

placičky mochi     rýžové koule     jáhelné koule     suši     kváskový chléb

Sladká zelenina

zelí, mrkev, daikon, cibule, pastinák, dýně, zeleninový džem, sladký zeleninový nápoj

 

Nápoje

 

pravidelné použití

bancha čaj z listů (Hojicha) bancha čaj z větviček (Kukicha) čaj z pražených krup

hato mugi čaj čaj z pražené rýže pramenitá/studniční voda

občasné použití

umeboshi čaj mu čaj mrkvová šťáva šťáva z řapíkatého celeru pampeliškový čaj

sladký zeleninový nápoj čaj z lehce aromatických bylin obilná káva

příležitostné použití

zelený čaj zeleninová šťáva šťáva z ovoce sever. klimatu bonsoy – sójové mléko+kombu

pivo (bez raf. cukru) saké (rýžové víno) víno (bez sulfátů)

*vyvarujte se

destilovaná voda, káva, ledové nápoje (s kostkami ledu), tvrdý alkohol, čaj z velmi arom. bylin, všechny perlivé nápoje (sycené CO2), obyčejný/černý čaj, stimulující nápoje a energy drinky, aromatické nápoje, nápoje s cukrem a soft drinky, voda z kohoutku.

 

Potraviny čistící (odstraňují staré usazeniny, detoxikují organismus)

hnědá celozrnná rýže, kroupy, hato mugi (perličkový ječmen), mořské řasy, zelená (zvláště tmavě zelená) zelenina a naťe, divoce rostoucí zelené naťě, sójová omáčka, rýžové miso, bílá ředkev Daikon, sušený Daikon, houby šiitake, zázvor, hořčice, křen, wasabi, paprika chilly a jiná koření.

Léčivé nápoje

pokud je vaření dosti pestré a dynamické, obejdeme se bez dalších léčebných prostředků. Při chronickém onemocnění a dlouhodobých stagnací v těle používáme léčebných nápojů a vnějších aplikací k rozhýbání energie, viz podrobně v knize.: M. Kushi: Macrobiotic Home Remedies (Potraviny lék náš vezdejší)

sladký zeleninový nápoj

nápoj z ředkve daikon č. 1

nápoj z ředkve daikon č. 2

nápoj z lotosu, daikon a mrkve

nápoj daikon-šitake

ume-sho-kuzu

nápoj z fazolí adzuki

ume-sho-ban

 

 

 

*výhodné zdroje Bio potravin, i zde prosím vybírejte ze sortimentu: www.probio.cz www.countrylife.cz www.sunfood.cz www.naturaljihlava.cz

biologická zelenina: http://ekofarma.baucis.sweb.cz/ nebo Váš místní eko-zemědělec